22. september 2008

Cuba 22 september
En stund siden sist. Det har vært helg, og det har skjedd en del. På lørdag var vi på marked i gamlebyen; anna, tone, gørill, anita, johannes og meg selv. Der var det to "gater", en hvor de solgte bilder, og en hvor de solgte forskjellige ting. Jeg kjøpte to bilder der, et maleri og et fotografi. De skal på veggen i leiligheten til meg og anna :D Skal garrantert tilbake dit og kjøpe flere ting, kanskje til helgen! På lørdagskvelden var alle studentene invitert på middag av Gateway. Vi var på et sted kalt krokodillen, og der hadde de fantastisk mat (kjempegod kylling, og hjemmelaget sjokoladeis til dessert.) Etter middagen var vi en liten gjeng som dro ned til Malecon, det er det stedet hvor ungdommen pleier å være om kveldene. Det er en lang "mur" mot havet som går helt inn til gamlebyen. Der er det kjempefint å sitte om kveldene å se utover havet sammen med sine venner, og for oss er det en bra måte å bli kjent med cubanere på.



På søndag var vi på båttur med klassen. Vi kjørte til en strand som lå ca 2 timer fra La Habana. Stranda var i en slags bukt, og det var klart vann og ikke en sky på himmelen. Det var hærlig! Vi fikk servert fisk der, men den var ikke noe god (den var fritert og dvask.)

I dag er det mandag, og jeg og anna er nettopp ferdig med to timer gramatikk. Nå tenkte vi å ta en tur til vaksedamen med skittentøyer vårt, og deretter dra ned til Bosque og låne internet :) Senere i kveld skal jeg på volleyballtrening!


Cuba 17 september
Det er onsdag, og jeg har hatt en veldig lang dag med skole. Sto opp kl 8 for å få ordna noe greier med visumet. Deretter hadde jeg konversasjonstime fra 9 til 12. Fra 13 til 16 hadde jeg litteraturtime. Konversasjonstimen var slitsom, for hele tiden må vi være konsentrerte og følge med, for læreren spør deg plutselig et spørsmål på spansk. Og slik er det i tre timer! Litteraturtimen var grusomt kjedelig, vi hadde på forhånd lest tre tekster av to forskjelligere forfattere. I timen tok vi for oss de to forfatterne, og Even fotalte, altfor grundig etter min mening, om livet til disse to og om forfatterskapet. Vi tolka også tekstene de hadde skrevet. På videregående var tolking av tekster det kjedeligste jeg visste, og da jeg gikk ut av videregående trodde jeg at jeg hadde tolka min siste tekst. Saa feil kan man ta…

Det har vært en veldig kjedelig dag. Anna er sjuk fremdeles og, ho ligger bare hjemme og sover. Hun sier hun verker i magen og brystet, og slik har det holdt på i to/tre dager nå. Dagen blir trolig bedre, for vi flytter til hotel Kohly i kveld. Jeg kjenner gleden komme over meg, for jeg har et håp om at ting skal bli bedre der. Her er en liste over positive ting ved å flytte fra hotel Bosque til hotel Kohly:
- kortere avstand til basseng
- treningsstudio rett i nærheten
- bedre mat (forhåpentligvis)
- større balkong, med plass til å sitte på
- kortere avstand til forelesning
- større rom
- færre militærsoldater, og flere andre studenter (100 studenter fra Venezuela)
- lettere å få tak i taxi
- kjøleskap som funker

2 kommentarer:

Ida sa...

ooooo!! Hot life in Habana?? Seems like it;)
Whish I was there!
Lots of love<3

Undikken sa...

Hey! godt aa see at dere fortsatt trives, til tross for harde dager med litteratur tolkning! huff.. vi har det ogsaa bra fremdeles.. costa rica var fantastisk, og naa har vi neon dager her i guatemala, for vi reiser til LA.. Kos dere videre, og laer masse spansk.. til og med vi har blitt flinkere! God bedring til anna da.. vi sliter ogsaa med magen aa div! Klemmer fra oss!