10. september 2008

Cubanytt!



6 September
Da jeg dro ned til Cuba var jeg forberedt på at maten kom til å være ganske annereledes. Jeg visste at grovbrød måtte jeg se langt etter, og at loff var den store hitten, som i de fleste andre land. Etter et par dager på Cuba viser mine teorier seg å være sanne. Gulost, melk, Noras hjemmelagde syltetøy, grovbrød, makrell i tomat, er mangelvare her på Cuba. Men er det virkelig noe å klage over? Har ikke Cuba mye annet som vi ikke har i Norge?

En ting som har imponert megstort til nå, er at de fleste restauranter her på Cuba lager sin egen iskrem. Senest i dag spiste jeg hjemmelaget annanasis, som er den beste jeg har smakt noengang. Og den ble og servert i et annanasskall.


8 september
Jeg har vært litt klein et par dager nå, og nå ser det ut som Anna også er blitt det. Jeg tror det var noe jeg spiste på en restaurant her om dagen. Jeg bestilte kylling, men jeg tviler på det var det jeg fikk. For det første var kjøttet flatbanka, og da jeg skulle kutte i det var det betydelig mørkere enn kyllingkjøtt. Siden det restaurant besøket har jeg vært klein :( Fra nå av spiser jeg kun mat jeg vet hva er, og som ser nogenlunde kjent ut.

I dag begynner første skoledag. Det skal foregå i en lesesal på en hotell i nærheten av der vi bor, ca fem minutter spasertur. Nå kjenner jeg at jeg gleder meg litt til å begynne; til å få lekser, lese gloser, pugge grammatikk, alt det tror jeg blir gøy. Jeg er veldig innstilt på å bli god i spansk! Har allerede lært meg litt forsjellige ord og fraser, fra restaurantbesøk vi har vært på, men også fra hotellet vårt. Damen i resepsjonen vil ikke gi meg romnøkkelen før jeg sier romnummeret på spansk. (tresientos diez (310) !) Hun er kul!

En ting som gjør oss engstelige her i La Habana nå, er at orkanen Ike er på vei rett mot oss. Det sies at den vil miste styrke når den går over land, men ingenting kan sies for sikkert. Det som er sikkert at den vil gå over La Habana i natt dersom den treffer byen. Vi prøver å forberede oss så godt som mulig, så vi har vært ute og handla inn mye vann og en del snacks tilfelle det grusomme skulle skje at vi må stenge oss inne på hotellrommene. Dersom vi blir utsatt for en slik orkan sier hotelldamen her at vårt hotell er den tryggeste plassen å være i La Habana, for vi ligger på et av de høyeste stedene i byen, slik at vi ikke er farlig utsatt for flodbølge o.l.

Men inntill nå går skoledagen som planlagt, og jeg skal ha min første Spansk Grammatikk time!

9 september
Nå er det blitt kveld og Ike ser ut til å ha passert oss for nå er vinden og regnet mye roligere. I dag har det vært nok en daff dag innendørs på hotellet. Vi har hatt forbud mot å gå ut pga orkanen Ike. Jeg og Anna har brukt dagen på å lese spansk og på å se "Will & Grace" episoder. Vi er begge litt sjuke fremdeles, og da er det godt å kunne ligge på senga og se på film :) Men man vil jo alltid har det man ikke kan få, sant? Så nå som vi har vært innesperret i to døgn begynner jeg å bli veldig rastløs, og alt jeg vil er å ut og løpe.

Jeg glemte å fortelle om de angolske militærsoldatene som bor på hotellet vårt. Joda, det bor en ca 20 / 30 soldater her. Alt de gjør er å drive dank på hotellet, og å okkupere datamaskinene her slik at vi må stå i kø i evigheter for å bruke dem. Med fare for å virke rasistisk, så er de kanskje de ekleste folka jeg har møtt. I går kveld var det mange horer på hotellet, som de hadde tatt med seg hjem, og som vi så gikk mellom rommene!

10 september
I dag er nok en dag med drittvær, men nå har vi fått lov til å gå utendørs selv om det regner og blåser fremdeles. Jeg var ute på en løpetur i sta, jeg løpte gjennom den tropiske skogen som ligger rett i nærheten av hotellet. Skogen hadde ikke tatt stor skade av orkanen, det var bare noen greiner som hadde brukket av og lå i veien. Jeg møtte på en del syklister i skogen. Sykling er en ting som er veldig populært her i La Habana. Lurer på å kjøpe meg en sykkel selv.

Om en time har jeg min første litteraturtime. Kan ikke si jeg gleder meg veldig mye. Begge klassene skal ha litteratur sammen, og der er vel egentlig bare plass til halvparten. Jeg leste en tekst ista, som er lekse til timen, den var på engelsk, den var lang, og jeg brukte bortimot en og en halv time på den. Teksten handla om en homofil mann som gikk på universitet i La Habana. Er ikke sikker på jeg skjønnte helt slutten for den var ganske merkelig, men får vel greie på det etterpå.

Ellers kan jeg jo nevne at jeg begynner å bli lei av maten på hotellet. Det er det samme hver dag: eggerøre, loff, skinke, appelsinjuice + diverse frukt. JEG TRENGER NOE GROVBRØD SNART!

Dagens spanske glose: preguntar - spørre


İ Hasta leugo !

2 kommentarer:

Ida sa...

Cool!!!
Det høres spennende ut!
Håper det går bedre med spansken etterhvert!
Savner dere<3

Anonym sa...

jeg har det fint!
hvordan går det med deg da?
jeg kunne greid meg fint på loff, men uten nora er verre:S
sevner dere<3